Tips en verhalen

Maatje Martha aan het woord

Er wordt mij wel eens gevraagd "wat is er leuk aan om een Schuldhulpmaatje te zijn?"

Ja, wat is er precies leuk aan? Voor mij is het leuk om met mensen om te gaan.
Mensen met verschillende 
nationaliteiten. Met mensen samen te werken.

Kijken naar mogelijkheden en zoeken naar goede oplossingen samen met hun. Dat geeft mij voldoening en als ik zie hoe blij de mensen zijn die ik daarbij help. Dat is echt een win - win situatie, allebei worden we daar erg blij van. Zoals dit verhaal:

 

Tandartsrekening


Enige tijd geleden ontving het betreffende gezin een tandartsrekening voor hun zoon (14 jaar) van ongeveer 75. Samen met de moeder uit het gezin kwamen we tot de ontdekking dat zij dit niet hoefde te betalen omdat de tandartskosten van hun zoon vergoed worden door de ziektekostenverzekeraar. De tandarts gaf ons gelijk en zou een creditnota maken. Maar helaas werd dit niet gedaan.


shm fotoEr kwamen herinneringen en aanmaningen binnen per post. Andere schuldhulpmaatjes zullen dit misschien herkennen, dat de eerste herinneringen niet worden gemeld en dat je pas de tweede aanmaning te zien krijgt. Ongetwijfeld zal er geen opzet zijn om deze eerdere herinneringen en aanmaningen niet te laten zien. Er is al zoveel stress in het gezin om de hoofden boven water te houden.

Opgeruimd pakken we dan de telefoon en gaan bellen met de tandarts, hij belooft wederom dat de factuur gecrediteerd wordt. We nemen gelijk contact met het bedrijf Infomedics (dit bedrijf verzorgt de incasso's voor de tandarts) dat het niet correct is wat er gebeurd. Ongeveer een maand later krijg ik een dik pak papier van het bedrijf Yards onder mijn ogen en helaas zag ik dit ook iets te laat, want de rechtszitting vond die dag plaats.

Gelijk het bedrijf Yards gebeld en de situatie uitgelegd. Zij kunnen voor ons niets doen en verwijzen ons door naar het bedrijf Infomedics.
Weer met dit bedrijf contact opgenomen. Helaas, zij 
kunnen ook niets voor ons doen omdat het dossier bij Yards is ondergebracht.
Weer de tandarts gebeld en hij maakt een mail tijdens ons gesprek en belooft dat het goed gaat komen.

Na drie dagen hebben we Yards en Infomedics opnieuw gebeld, maar ze gaven aan dat er nog niets was ontvangen. Wel bleek er inmiddels een bedrag van 450 open te staan. Ik gaf aan dat we in een spagaat zaten: Yards die geld wil ontvangen en een tandarts die nalaat zijn fout te corrigeren. Ik ben toen ontzettend boos geworden op de tandarts en uiteindelijk heeft de tandarts een mail gestuurd naar mij, die ik door kon sturen naar Infomedics en Yards. 4 dagen later is het dossier stopgezet.

Opgelucht ademhalen

Zo'n dossier is en blijft een uitdaging. Ik heb hier niet voor geleerd. Maar door levenservaring, rustig blijven en overtuigd te zijn dat het niet aan de familie of aan mij ligt en in gesprek te blijven met tandarts, incassobureau en gerechtsdeurwaarder, kom je meestal toch tot een oplossing. Wij kunnen gelukkig weer opgelucht ademhalen.

De dankbaarheid die dan komt, geeft me als Schuldhulpmaatje veel blijdschap en geeft ons met dit gezin mooie en liefdevolle momenten.

Over ons

SchuldHulpMaatje Amersfoort is er sinds 2011 voor iedereen die (bijna) schulden heeft. Samen met een maatje kijken we naar wat er nodig is, we leveren dus altijd maatwerk.

De methode die we gebruiken is ontwikkeld door SchuldHulpMaatje Nederland en is erop gericht om schulden op te lossen én te voorkomen.

In Amersfoort vallen we onder de verantwoordelijkheid van de Raad van Kerken. We werken vaak samen met gemeentelijke instellingen en andere organisaties in de stad.

Lees meer over ons | Dislaimer  |  Neem contact op